Fakta check #4 - Er Israel en imperialistisk stat?

Sidste bøn - i 2005 trak Israel sig fuldstændig ud af Gazastriben.
Sidste bøn - i 2005 trak Israel sig fuldstændig ud af Gazastriben.

Imperialistiske stater ønsker at udvide deres magtsfære. De fører angrebskrige. Israels krige har derimod altid været forsvarskrige.

Det første angreb fra arabiske hære på Israel fandt sted natten, hvor staten blev grundlagt. Israel vandt krigen - og alle de efterfølgende, herunder Seksdageskrigen i 1967: Arabiske trapper marcherede mod Israel fra alle fronter og varslede ødelæggelse og total udslettelse af landet. FN's fredsbevarende styrker trak sig tilbage. I denne kritiske situation foretog Israel et forebyggende angreb og vandt krigen. De erobrede Golan­højderne, Sinaihalvøen, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem.

Fredens land.

Efter en stabil fredsaftale returnerede Israel Sinaihalvøen til Egypten i 1982. For Vestbredden og Østjerusalem muliggjorde Israel en palæsti­nensisk selvstyremyndighed.
Gazastriben blev fuldstændigt evakueret af Israel i 20O5.
Syrien afviser den dag i dag fredsforhandlinger
- men kræver samtidig Golan-højderne tilbage,
selvom området tidligere blev brugt til angreb pa israelske byer og landsbyer, før Israel erobrede og pacificerede det.