Fakta check #3 - Stjal jøderne "Palæstina"?
lsraelitiske stammer slog sig ned i landet allerede
omkring ar 1250 f.Kr. Dette er veldokumenteret. Si den
da har der været en vedvarende jødisk tilstedeværelse
- selv i perioder med forfølgelse. Intet andet folk, der
levede her for 3.000 ar siden, eksisterer stadig i dag.
Kejser Hadrian omdøbte lsrael/Judæa til "Syria
Palaestina" i år 132 e.Kr. Etnisk set findes der ikke en
"palæstinensisk nation". Den ikke-jødiske befolkning
opstod gennem indvandring fra arabiske lande og
skiftende besættelser - den længste var det Osmanniske
rige (1517-1918).
I 1917 forpligtede Storbritannien sig til at oprette et
jødisk hjemland i "Palæstina". Den såkaldte Balfourerklæring
blev ratificeret af Folkeforbundet og senere vedtaget af FN.
I 1922 blev Israel til det britiske mandatområde
Palæstina. Alle indbyggere - arabere, jøder og
kristne - blev omtalt som "palæstinensere".
I 1922 erklærede Storbritannien, at fire femtedele af det britiske mandatområde skulle være arabisk territorium - det, der senere blev til Jordan. I 1947 delte FN den resterende femtedel af ,,Palæstina" endnu en gang. Araberne afviste delingsplanen. Jøderne accepterede den og grundlagde staten Israel den 14. maj 1948.
Arabisk indvandring i samme periode var langt større end den stærkt kritiserede jødiske indvandring.
1900...... 400.000 arabere, 30.000 jøder
1918...... 573.000 arabere, 66.000 jøder
1936...... 955,000 arabere, 370.000 jøder
Landet tiltrak arabiske indvandrere, fordi jødiske pionerers arbejde havde gjort det frugtbart igen og skabt arbejdspladser.
