Israel fryser forbindelserne med FN's generalsekretær Guterres' kontor efter at være blevet sortlistet sammen med Hamas.
"Vi er færdige med denne FN-generalsekretær. Guterres har sat Israel på den samme sorte liste sammen med Hamas, ISIS og de mest depraverede terrororganisationer i verden. Dette er en moralsk skændsel."
i24NEWS
2 minutters læsning
- maj 2026 kl. 15:38 ■ seneste revision 28. maj 2026 kl. 15:46
Israel meddelte torsdag, at det suspenderer forbindelserne med FN's generalsekretær António Guterres' kontor, efter at israelske enheder blev opført på FN's sortliste over seksuel vold i konfliktzoner.
Israels FN-ambassadør, Danny Danon, udtalte, at den israelske mission ikke vil have "yderligere kontakt" med generalsekretærens kontor, så længe Guterres forbliver i sin stilling.
Ifølge israelske embedsmænd følger beslutningen måneders dialog mellem Israels FN-delegation og FN-repræsentanter, hvor Israel siger, at de har indsendt dokumenter, data og detaljerede svar, der behandler påstandene i rapporten.
Trods disse bestræbelser fastholdt FN opførelsen af israelske enheder på sortlisten sammen med Hamas og andre væbnede grupper.
Danon fordømte skarpt beslutningen og beskyldte FN for at placere Israel "på den samme sorte liste som Hamas, ISIS og de mest barbariske terrororganisationer i verden."
"Dette er en moralsk skændsel, der beviser, at Guterres har mistet al troværdighed," sagde Danon.
Skridtet markerer endnu en eskalering i det stadig mere anstrengte forhold mellem Israel og FN siden angrebene den 7. oktober og krigen i Gaza.
